Openingstijden
Levensverhaal van Gijs, geboren te Tilburg op 20 december 1959, overleden 12 april 2014.
Het gezin bestond uit vader en moeder, 3 zonen en 1 dochter. Zijn vader van beroep banketbakker, maakte alle producten zelf in de bakkerij. Zijn moeder was verantwoordelijk voor verkopen in de winkel. Het bedrijf van zijn ouders bevond zich in het centrum van de stad, met weinig natuur.
Gijs had in zijn kinderjaren last van bronchitis. Voor zijn gezondheid was het wenselijk om naar Kleuterheil te gaan, samen met zijn zus, want ook zij had veel last van haar luchtwegen. Dit bleek voor hem een beproeving. Het liefst wilde hij thuis blijven spelen met zijn jongere broertje.
In de weekenden ging het gezin vaak naar de Oisterwijkse bossen. Tijdens de tienerjaren waren Gijs en zijn jongste broer een onafscheidelijk duo. Ze gingen vaak samen erop uit en maakten mooie vakantie reizen op de fiets.
Al vroeg raakt Gijs geboeid door de schoonheid van de natuur. Dolgraag wilde hij hierin een opleiding volgen. Helaas door diverse omstandigheden lukte dit niet. In zijn kunst is zijn passie voor de flora en fauna duidelijk terug te vinden.
De vooropleidingen die door hem voltooid zijn: M.A.V.O., H.A.V.O.H.T.S "weg en waterbouwkunde". Tot zijn laatste stageperiode heeft hij deze opleiding gedaan waarna bij hem de inkeer kwam dat hij meer richting kunst wilde gaan.
In 's-Hertogenbosch is de opleiding aan de kunstacademie gevolgd. Hier heeft hij de nodige kennis opgedaan. Uiteindelijk is ook hier de keuze gemaakt om deze vroegtijdig te verlaten. Hij vond van zichzelf dat de opgedane kennis voldoende was en wilde zich op zijn eigen wijze verder ontwikkelen. Zijn interesse ging naar de kleurentheorieën. Wat doet kleur in het licht? Wat doen de werkingen van verschillende kleuren bij elkaar?
Om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien solliciteerde hij op een baan bij de P.T.T. als postbesteller. Hierdoor kon hij veel in de buitenlucht zijn. De overige tijd kon besteed worden in het maken van kunst. Zijn inspiratie deed hij op, door wandelen en fietsen in de vrije natuur, veel luisteren naar klassieke muziek, boeken lezen, musea bezoeken en daarnaast bleek hij ook een gepassioneerd schaker te zijn. Hij had een hekel aan alles wat met automatisering te maken had. Daar kon Gijs zich erg druk om maken. Zijn mening was dat de automatisering meer en meer belangrijker werd dan het menselijke aspect van het leven.
Schilder Georges Seurat was voor Gijs zijn kleurenleer het grote voorbeeld.
In het bijzonder "Pointillisme"
Deze techniek is hij is gaan toepassen bij het maken van zijn panelen van de "Lente", "Zomer"," Herfst" en "Winter" (2010 / 2012). Hier is jarenlange studie aan vooraf gegaan. Voordat hij de werken met acrylverf op een paneel ging zetten werkte hij deze vooraf eerst op papier uit. Pas als hij helemaal tevreden was, werd dit door hem het definitief gemaakt. In het begin toen hij net als kunstenaar begon, was hij geboeid door het abstracte minimalisme.
Hij stelde zich dan de vraag , hoe kan ik de kleuren vangen in de werken "Tijden van de Dag "en de Jaargetijden"? (1986 / 1988).
Hij maakte met een gevouwen spiraal een mal, hing deze in een glazen vaas en bestudeerde vervolgens hoe de lichtinval was. Hij ontwikkelde een techniek door kleurvelden steeds te omgeven door grijsvelden. Deze grijsvelden komen in lichtheid overeen met de kleurvelden.
De kleur en het grijs hebben dus iets gemeenschappelijks. Zo zal blauw een korrelaat hebben met een donkerder grijs als geel. Dankzij dit principe, wat de kunstenaar Gijs, "het principe van grijs " noemt, gaat het geheel bijzonder kleurig werken en vibreren. Zijn werk de "Middag" is daarom uitgeselecteerd door de commissie van de Koninklijke subsidie voor jonge aankomende kunstenaars in 1993. In het Paleis op de Dam te Amsterdam is dit werk tijdelijk in 1993 te zien geweest.
De Griekse mythologie was in zijn begin jaren als kunstenaar ook een inspiratie bron. Hij werkte toen veel met Siberisch en Pastel krijt. Dit was afhankelijk van zijn stemming. (1986 / 1993). Deze kunstijl is te karakteriseren als:
Primitivisme, waarbij de kunstenaar er naar heeft gestreefd om vanuit plantachtige vormen menselijke gestalten te creëren die de namen van Griekse goden hebben.
Tekeningen vanuit een vloeiende lijn was ook een vorm die Gijs beheerste, onder andere "sumi-e" Het Japans penseel schilderen. Met potlood en stift maakte Gijs ook graag spontane "een lijns " tekeningen. Hierin zat ook vaak een humoristische knipoog in verwerkt.
Graag nodigen wij U uit een afspraak te maken (via menukeuze contact) om de werken bij ons te komen bezichtigen
Hieronder alle werken op nummer
Deze kunstcollectie bestaat uit werken geschilderd op hout en papier, waarvan een groot aantal is ingelijst.
Heeft u interesse om kunstwerken te kopen dan kunt u dit kenbaar via het contactformulier onder vermelding van:
Wij nemen dan z.s.m. met u contact op.
Natuurlijk is het altijd mogelijk om vooraf het kunstwerk aan huis te komen bezichtigen en eventueel na aankoop zelf me te nemen. Dit kunt u kenbaar maken in uw mailing.
De prijslijst staat onderaan deze pagina.